Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piątku

ul. Łowicka 4, 99-120 Piątek

 

Regulamin organizacyjny

 

 

REGULAMIN

ORGANIZACYJNY

GMINNEGO  OŚRODKA

POMOCY SPOŁECZNEJ

W  PIĄTKU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do Zarządzenia Nr 14/2018 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piątku                                                                                                                        z dnia 01 sierpnia  2018 r.

 

Postanowienia ogólne

§  1.

Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piątku  określa organizację wewnętrzną Ośrodka, zakres zadań na poszczególnych stanowiskach pracy oraz zasady funkcjonowania.

§  2.

Ilekroć w Regulaminie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piątku jest mowa o:

  1. Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piątku,
  2. Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piątku,
  3. Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piątku,
  4. Wójcie Gminy - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Piątek,
  5. Pracownikach – należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Piątku.

§  3.

Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Pracownicy są traktowani równo w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną,
a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy.

 

Rozdział I

Ogólne zasady funkcjonowania Ośrodka

 

§  4.

  1. Ośrodek funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań.
  2. Ośrodek działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy Piątek, Statutu, Zarządzeń Wójta oraz Zarządzeń Kierownika.
  3. Ośrodek jest jednostką organizacyjną Gminy Piątek nieposiadającą osobowości prawnej powołaną do realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu pomocy społecznej, wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
  4. Ośrodek może realizować również inne zadania w zakresie udzielonych pełnomocnictw.
  5. Ośrodek może realizować inne zadania wynikające z programów, porozumień, projektów UE oraz rozwijać nowe formy pomocy społecznej.
  6. Podstawowym zadaniem Ośrodka jest świadczenie wszechstronnej pomocy społecznej osobom i rodzinom w celu przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne możliwości, środki i uprawnienia.
  7. Celem działalności Ośrodka jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych mieszkańców, przeciwdziałanie powstawaniu i rozwijaniu się procesów marginalizacji społecznej oraz w miarę możliwości doprowadzanie do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.

 

§  5.

 

  1. Siedziba Ośrodka znajduje się w Piątku, ul. Łowicka 4.
  2. Obszarem działania Ośrodka jest Gmina Piątek.
  3. Ośrodek jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
  4. Prawa i obowiązki pracowników ośrodka regulują przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, kodeksu pracy i ustawy o pomocy społecznej.
  5. Ośrodek funkcjonuje zgodnie z zasadami zawartymi w:

1) przepisach o samorządzie gminnym i pracownikach samorządowych,

2) ustawie o finansach publicznych i rachunkowości,

3) przepisach prawa pracy,

4) zarządzeniach wewnętrznych,

5) kodeksie postępowania administracyjnego,

6) instrukcji kancelaryjnej,

7) niniejszym regulaminie,

8) innych przepisach szczególnych, jeśli tak stanowią.

6. Szczegółowe zagadnienia dotyczące funkcjonowania Ośrodka reguluje Kierownik w zarządzeniach wewnętrznych.

7. Ośrodek działa w oparciu o następujące zasady:

1) praworządności,

2) służebności wobec społeczności lokalnej,

3) jednoosobowego kierownictwa,

4) planowania pracy, kontroli wewnętrznej,

5) podziału zadań między poszczególne stanowiska pracy,

6) wzajemnego współdziałania.

 

Rozdział II

Struktura organizacyjna Ośrodka

§  6.

 

  1. W strukturze organizacyjnej Ośrodka wyodrębnia się następujące stanowiska pracy:
  1. kierownika Ośrodka,
  2. główny księgowy,
  3. pracownicy socjalni - wieloosobowe stanowisko pracy,
  4. stanowisko ds. świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, „Dobry start” i funduszu alimentacyjnego,
  5. stanowisko asystenta rodziny,
  6. stanowisko administracyjno-biurowe,
  7. pomoc administracyjna,
  8. opiekun w OPS,
  9. inspektor danych osobowych.
  1. Dopuszcza się możliwość tworzenia nowych miejsc pracy w Ośrodku w zależności od potrzeb Ośrodka, w celu realizacji zadań określonych w przepisach prawa w ramach posiadanych środków finansowych.
  2. Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają odrębne zakresy czynności pracowników Ośrodka.
  3. Schemat organizacyjny przedstawia Załącznik Nr 1 do niniejszego Regulaminu.

 

Kierownik

§ 7.

  1. Ośrodkiem kieruje Kierownik i reprezentuje go na zewnątrz na podstawie udzielonych przez Wójta Gminy upoważnień i pełnomocnictw.
  2. Kierownik podlega służbowo Wójtowi Gminy.
  3. Kierownik Ośrodka jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Ośrodka
    i wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
  4. Kierownik składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w tym zakresie.
  5. Kierownik odpowiada, za realizację powierzonych zadań, organizację i skuteczność pracy Ośrodka oraz wykonywanie zarządzeń Wójta i Uchwał Rady Gminy w zakresie dotyczącym prowadzonych spraw.

 

§ 8.

Do podstawowych obowiązków i uprawnień Kierownika Ośrodka należy kierowanie realizacją zadań Ośrodka w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności:

  1. zarządzanie, nadzorowanie i kierowanie pracą Ośrodka i podległych pracowników,
  2. nadzorowanie zadań określonych w Statucie Ośrodka,
  3. wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Ośrodka,
  4. wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji i poleceń służbowych w sprawach dotyczących pracy i funkcjonowania Ośrodka,
  5. zarządzanie mieniem Ośrodka,
  6. reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
  7. prowadzenie kontroli wewnętrznej
  8. dokonywanie okresowych ocen pracowników,
  9. wydawanie decyzji administracyjnych na podstawie udzielonych upoważnień
  10. zatwierdzanie do wypłaty dokumentów finansowo-księgowych,
  11. nadzorowanie realizacji budżetu przy uwzględnieniu przepisów ustawy o finansach publicznych,
  12. nadzorowanie przestrzegania dyscypliny finansów publicznych w Ośrodku,
  13. nadzór nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy, przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych i bezpieczeństwa higieny pracy,
  14. określenie zakresu obowiązków i uprawnień na stanowiskach pracy,
  15. składanie Radzie Gminy Piątek corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w tym zakresie.

 

§ 9.

 

Kierownik współdziała z Radą Gminy i Wójtem w celu efektywnego wykonywania zadań określonych w szczególności poprzez:

  1. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy w zakresie dotyczącym działalności i funkcjonowania Ośrodka,
  2.  rozeznanie i sporządzanie wykazu potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i innych,
  3.  informowanie Wójta o zagrożeniach problemami społecznymi występującymi w Gminie,
  4.  opracowywanie rozwiązań dotyczących zaspokajania potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
  5. opiniowanie wniosków i umów z zakresu pomocy społecznej zleconych przez Wójta,
  6.  Kierownik wspólnie z Głównym Księgowym opracowuje projekt budżetu, przygotowuje strategie działania oraz sposób realizacji.

 

§ 10.

 

Kierownik jest administratorem danych osobowych w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

 

 

 

 

Rozdział III

Zasady organizacji pracy Ośrodka

 

§ 11.

 

  1. W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi Ośrodka, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie powierzonego mu zadania.
  2. Wszyscy pracownicy Ośrodka zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu sprawnej realizacji zadań Ośrodka.
  3. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika jest Wójt Gminy Piątek.
  4. W czasie nieobecności Kierownika pracą Ośrodka kieruje wyznaczony przez Kierownika pracownik.
  5. W czasie nieobecności Kierownika decyzje w zakresie świadczeń przyznawanych przez Ośrodek wydaje i podpisuje pracownik Ośrodka upoważniony przez Wójta, na wniosek Kierownika.

6. Podczas nieobecności Głównego Księgowego w okresie urlopu, chorobyi usprawiedliwionej nieobecności, faktury i listy wypłat pod względem formalnymi rachunkowym podpisuje osoba wyznaczona, która dokonuje również  wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów, zatwierdza do wypłaty obok podpisu Kierownika jednostki.

7.  Obecność w pracy pracownik dokumentuje podpisem na liście obecności.

8. Wyjazdy i wyjścia służbowe oraz prywatne muszą być dokumentowane delegacjami lubw książce wyjść.

9. Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie miesięczne, płatne z dołu do dnia 27 każdego miesiąca.

10. Pracownik ma prawo do corocznego urlopu wypoczynkowego w wymiarze określonymw Kodeksie Pracy i zgodnie z planem urlopów.

11. Dobór kadry pracowniczej w Ośrodku odbywa się w drodze postępowania kwalifikacyjnego (przygotowanie zawodowe, postawa etyczno-moralna, predyspozycje osobowe niezbędnedo pracy Ośrodka).

 

Rozdział IV

Obowiązki pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy

§ 12.

Do obowiązków wszystkich pracowników zatrudnionych w Ośrodku należy w szczególności:

  1. działanie na podstawie prawa i szczegółowe jego przestrzeganie,
  2. sumiennie, sprawnie, bezstronnie i terminowo wykonywanie powierzonych zadań,
  3. zachowanie tajemnicy służbowej  na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,
  4. stosowanie się do poleceń przełożonego, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę,
  5. udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy,
  6. informowanie stron o przysługujących im środkach prawnych,
  7. zabezpieczanie akt, dokumentów służbowych i pieczątek,
  8.  udział w szkoleniach z zakresu bhp oraz ochrony przeciwpożarowej i poddawanie egzaminom sprawdzającym,
  9. dbałość o należyty stan urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,
  10. podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych,
  11. każdorazowe zgłaszanie i wypisywanie do książki wyjść wszystkich wyjść służbowych  i prywatnych, bezwzględne przestrzeganie zasad określonych w regulaminach Ośrodka.
  12. informowanie przełożonego o wszelkich zauważalnych nieprawidłowościach wynikających z wykonywanych zadań.

 

§ 13.

 

Pracownicy Ośrodka mają obowiązek przestrzegania:

  1. przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
  2. zasad współżycia społecznego oraz dbać o dobro pracodawcy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  3. ochrony danych osobowych, pozostałych wewnętrznych przepisów: regulaminów i instrukcji wprowadzanych zarządzeniem Kierownika.

 

 

 

 

§ 14.

Pracownicy Ośrodka są odpowiedzialni za:

  1. podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań,
  2. opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
  3. współudział w opracowywaniu projektu budżetu w części dotyczącej działania swojego stanowiska pracy.

 

 

Główny Księgowy

 

§ 15.

Do zadań Głównego Księgowego należy: przygotowywanie planów finansowych, prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, prowadzenie obsługi finansowej Ośrodka, sporządzanie sprawozdań finansowych w odniesieniu do realizacji świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, funduszu alimentacyjnego i innych nowych form pomocy wypłacanych przez Ośrodek.

§ 16.

Zakres czynności Głównego Księgowego:

  1. prace związane z prawidłowym przebiegiem wykonywania budżetu,
  2. bieżące ewidencjonowanie /księgowanie/ dochodów i wydatków /wpłat i wypłat/ wpływających na rachunek bankowy,
  3. kompletowanie wyciągów bankowych z poszczególnych kont, uzgadnianie, dekretowanie i przygotowywanie do księgowania,
  4. prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
  5. kontrola formalno-rachunkowa dowodów księgowych,
  6. dokonywanie przelewów z wszystkich rachunków bankowych,
  7. przygotowywanie danych opracowywanie sprawozdania finansowego zwanego „bilansem”,
  8. przygotowywanie akt księgowych do archiwizacji,
  9. opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
  10. opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz,
  11. koordynacja prac w zakresie opracowywania budżetu jednostki, szczegółowego układu wykonawczego, koordynacja prac planistycznych,
  12. obsługa finansowo - księgowa w zakresie budżetu i środków pozabudżetowych,
  13. gospodarowanie rzeczowymi składnikami majątkowymi oraz współpraca i współdziałanie
    w tym zakresie z pozostałymi stanowiskami pracy,
  14. sporządzanie list płac i wszystkich czynności z tym związanych,
  15. współpraca z Urzędem Skarbowym, ZUS,
  16. współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej,
  17. udzielanie kontrasygnaty w stosunku do czynności prawnych, z których wynikają zobowiązania pieniężne,
  18. obsługa programów KADRY i PŁACE, KSIĘGOWOŚC BUDŻETOWA, REJESTR VAT ,
  19. wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika wynikających z potrzeb Ośrodka,
  20. prowadzenie innych spraw zgodnych z prawem o zamówieniach publicznych   i regulaminem zamówień publicznych.

 

Pracownicy Socjalni

§ 17.

Do zadań pracowników socjalnych należy w szczególności:

  1. rozpoznawanie i ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w Gminie Piątek,
  2. prowadzenie pracy socjalnej w celu wspomagania osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu pełnej aktywności społecznej,
  3. zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku,
  4. dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia
    z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
  5. przyjmowanie indywidualnych zgłoszeń / wniosków / o udzielenie pomocy społecznej,
  6. rozpoznawanie potrzeb osób i rodzin w drodze wywiadu środowiskowego i przedkładanie   propozycji w zakresie przyznania świadczeń,
  7. sporządzanie wymaganej dokumentacji wraz z załącznikami dla celów przyznania świadczeń z pomocy społecznej,
  8. pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,
  9. współpraca z organizacjami społecznymi, kościołem, stowarzyszeniami, osobami prawnymi w zakresie realizowanej przez nich działalności charytatywnej i pomocy społecznej,
  10. współdziałanie z placówkami służby zdrowia / lekarzem rodzinnym/ pielęgniarką środowiskową,
  11. analizowanie celowości przyznania i prawidłowości wykorzystania środków przez osoby i rodziny, które otrzymują pomoc,
  12. monitoring przydzielonych  usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania podopiecznych         
  13. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na potrzeby świadczeń rodzinnych i świadczeń wychowawczych,
  14. przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, w tym alimentacyjnych dla potrzeb GOPS oraz na wniosek innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
  15. sporządzanie kontraktów socjalnych dla celów pomocy społecznej,
  16. współdziałanie z instytucjami i organizacjami w zakresie pomocy społecznej,
  17. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących przyznania /odmów/ świadczeń pomocy społecznej,
  18. występowanie do sądów z wnioskami o wgląd w sytuację dziecka, zastosowanie leczenia psychiatrycznego, do GKRPA o zastosowanie leczenia odwykowego,
  19. prowadzenie ewidencji pomocy świadczonej w naturze i w usługach,
  20. nadzór nad realizacją gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
  21. archiwizacja dokumentów ośrodka pomocy społecznej do składnicy akt.
  22. współpraca z PKPS, w tym również w zakresie dystrybucji artykułów żywnościowych FEAD
  23. praca w przydzielonych rejonach działania,
  24. współpraca ze szkołami, policją, sądem i kuratorami,
  25. współpraca z asystentem rodziny,
  26. wszczynanie procedury Niebieskiej Karty i udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego
    i w grupach roboczych a także zapewnienie obsługi administracyjno-technicznej,
  27. wydawanie zaświadczeń w sprawach pomocy społecznej,
  28. koordynacja dożywiania dzieci w szkołach i osób dorosłych,
  29. przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji dotyczącej osób umieszczonych w DPS,
  30. realizacja strategii rozwiązywania problemów społecznych i innych programów,
  31. współuczestniczenie w realizacji projektów unijnych,
  32. dbałość o zachowanie tajemnicy służbowej i ochrony danych osobowych,
  33. prowadzenie postępowań z zakresu Karty Dużej Rodziny,
  34. realizacja innych zadań zleconych przez pracodawcę zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych.

 

§ 18.

 

  1. Pracownicy socjalni pracują w wyznaczonych rejonach pracy stanowiących Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
  2. Pracownicy socjalni pracują zgodnie z harmonogramem czasu pracy stanowiącym Załącznik Nr 3 do niniejszego Regulaminu.

 

 

Asystent rodziny

§ 19.

Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności:

 

  1. opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji  z pracownikiem socjalnym,
  2. opracowanie, we współpracy z członkami rodziny planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
  3. udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego,
  4. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych,
  5. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów psychologicznych,
  6. udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
  7. wspieranie aktywności społecznej rodzin,
  8. motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
  9. udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej,
  10. motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu
    kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych,
  11.  udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach
    psycho-edukacyjnych;
  12. Realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 04 listopada 2016r. o wspieraniu kobiet i rodzin „Za życiem” ;
  13. podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa
    dzieci i rodzin;
  14. prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
  15. prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
  16. dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół rok i przekazywanie tej oceny podmiotowi,
  17. monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną;
  18. sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach;
  19. współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się  w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
  20. współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą, o których mowa w art. 9a  ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań  uzna za niezbędną.
  21. wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika wynikających z potrzeb Ośrodka.

 

 

 

 

 

Pracownik ds. obsługi świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i świadczeń z funduszu alimentacyjnego

§ 20.

Do zadań pracownika ds. obsługi świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczenia „Dobry Start” i świadczeń z funduszu alimentacyjnego należy:

  1. przyjmowanie i informowanie petentów w sprawach świadczeń rodzinnych, wychowawczych, świadczenia „Dobry start” oraz funduszu alimentacyjnego,
  2. wydawanie wniosków oraz udzielanie informacji w celu uzyskania kompletu dokumentów koniecznych do złożenia wniosku,
  3.  przyjmowanie wniosków oraz wymaganej dokumentacji w zakresie świadczeń rodzinnych, wychowawczych, „Dobry start” i świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
  4.  przyjmowanie wniosków od wierzycieli o podjęcie działań wobec dłużników alimentacyjnych,
  5. występowanie do organów właściwych o podjęcie działań wobec dłużników alimentacyjnych,
  6. wprowadzanie  zadłużeń do Krajowego Rejestru Długów,
  7. wprowadzanie danych wnioskodawców i ich rodzin do systemu komputerowego,
  8. pobieranie danych za pomocą systemu informatycznego Emp@tia,
  9.  przygotowanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych, wychowawczych oraz w sprawach świadczeń alimentacyjnych,
  10. opracowywanie informacji o przyznaniu świadczenia „Dobry start”, opracowywanie decyzji odmawiających świadczenia wydawanie zaświadczeń w sprawach dotyczących świadczeń rodzinnych, wychowawczych    i funduszu alimentacyjnego,
  11.  prowadzenie postępowania w sprawie ustalenia nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, świadczeń „Dobry start” oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
  12.  ustalenie harmonogramów i warunków wypłat świadczeń,
  13. tworzenie list wypłat do kasy i na konta bankowe,
  14. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie ich właściwym urzędom, również
    w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego,
  15.  opracowywanie diagnoz i planów w zakresie potrzeb środków finansowych na świadczenia rodzinne i wychowawcze, „Dobry start” oraz fundusz alimentacyjny,
  16.  prowadzenie dokumentacji zgodnie z KPA, instrukcją kancelaryjną i przepisami szczegółowymi,
  17.  przedstawianie Kierownikowi okresowych sprawozdań z działalności,
  18.  współpraca z komornikami w sprawach dotyczących dłużników alimentacyjnych,
  19.  współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy, Starostwem w sprawach dotyczących dłużników alimentacyjnych,
  20.  przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych, odbieranie oświadczeń zgodnie z upoważnieniem,
  21.  współpraca z innymi urzędami i instytucjami w sprawach dotyczących realizacji ustawy        o świadczeniach rodzinnych i wychowawczych, „Dobry start” oraz funduszu alimentacyjnym,
  22. obsługa oprogramowania do świadczeń rodzinnych i wychowawczych, „Dobry start” oraz funduszu alimentacyjnego,
  23. prowadzenie ewidencji osób, którym przyznano świadczenia rodzinne i wychowawcze oraz fundusz alimentacyjny,
  24. sporządzanie sprawozdań i analiz w zakresie wpłaconych świadczeń,
  25. prowadzenie dokumentacji związanej z odprowadzaniem składek zdrowotnych i emerytalno – rentowych, obsługa programu PŁATNIK,
  26. wprowadzanie danych osobowych i rejestracja świadczeniobiorców w systemie informatycznym,
  27. opracowanie i przedkładanie do podpisu decyzji administracyjnych do zatwierdzonych świadczeń,
  28. prowadzenie dziennika korespondencji działu świadczeń rodzinnych i wychowawczych, funduszu alimentacyjnego oraz adresowanie i wysyłanie poczty,
  29. administrowanie i obsługa systemu „SEPI”,
  30.   wykonywanie innych zadań zleconych przez Kierownika wynikających z potrzeb Ośrodka.

 

Pomoc administracyjna

§ 21.

Zakres czynności pomocy administracyjnej:

  1. Pomoc przy realizacji świadczenia wychowawczego, świadczenia „Dobry start”,
  2. Pomoc przy realizacji świadczeń rodzinnych, dodatków mieszkaniowych, stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych,
  3. Przyjmowanie i kompletowanie wniosków o w/w świadczenia,
  4. Prowadzenie teczek- akt świadczeniobiorców,
  5. Pomoc przy wprowadzaniu danych do systemu informatycznego,
  6. Wysyłanie korespondencji,
  7. Inne zadania zlecone przez kierownika Ośrodka.

 

Pracownik administracyjno-biurowy

§ 22.

Do zadań pracownika administracyjno-biurowego należy w szczególności:

  1. Prowadzenie systemu informatycznego POMOST
  2. realizacja planów pomocy zatwierdzonych przez Kierownika Ośrodka,
  3. sporządzanie list wypłat na podstawie decyzji przyznających świadczenia z pomocy społecznej,
  4. sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych i rocznych z realizacji zadań i przedkładanie ich głównej księgowej,
  5.  prowadzenie dziennika korespondencji,
  6. adresowanie i wysyłanie poczty,
  7. sporządzanie archiwum bazy danych,
  8. przygotowanie, przeprowadzanie postępowania i ewidencji udzielanych zamówień publicznych, sprawozdawczości z zamówień publicznych,
  9. współpraca z pracownikami socjalnymi w sprawach realizacji planów pomocy społecznej,
  10. przestrzeganie, znajomość i realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
  11. sporządzanie sprawozdań z realizacji świadczeń prowadzonych przez  Ośrodek,
  12. pod nieobecność Głównej Księgowej sporządzanie przelewów dotyczących dochodów  i bieżących płatności z kontrahentami,
  13. opracowywanie sprawozdawczości dot. pomocy społecznej oraz sprawozdawczości przesyłanej aplikacją CAS,
  14. realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
  15. przyjmowanie, gromadzenie, wstępna weryfikacja i opracowywanie wniosków, przygotowanie projektów decyzji oraz realizacja dodatków mieszkaniowych,
  16. sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych,
  17. przygotowanie projektu zapotrzebowania środków finansowych na realizację zadania o dodatkach mieszkaniowych,
  18. sporządzanie sprawozdawczości dotyczącej realizacji dodatków mieszkaniowych,
  19. realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo energetyczne,
  20. przyjmowanie, gromadzenie, wstępna weryfikacja i opracowywanie wniosków, przygotowanie projektów decyzji oraz realizacja dodatków energetycznych,
  21. sporządzanie list wypłat dodatków energetycznych,
  22. przygotowanie projektu zapotrzebowania środków finansowych na realizację zadania  o dodatkach energetycznych,
  23. sporządzanie sprawozdawczości dotyczącej realizacji dodatków energetycznych.
  24. realizacja zadań z zakresu stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych, sporządzanie projektów decyzji, sprawozdawczość,
  25. wykonywanie innych czynności oraz poleceń służbowych Kierownika Ośrodka.

 

 

Opiekun

§ 23.

Zakres czynności opiekuna w ośrodku pomocy społecznej:

1) utrzymywanie pomieszczenia podopiecznego w porządku i czystości, a w przypadku mieszkania pomieszczeń, z których korzysta osoba objęta usługami opiekuńczymi,

2) pomoc w utrzymywaniu higieny osobistej osoby wymagającej pomocy, ścielenie łóżka, zmiana bielizny pościelowej,

3) wykonywanie i dostarczanie zakupów,

4) przygotowywanie posiłków

5) karmienie osoby niepełnosprawnej,

6) dostarczanie opału z miejsca składowania, palenie w piecu,

7) pranie bielizny w miejscu świadczenia usług,

8) załatwianie pilnych spraw bieżących( wezwanie lekarza, dostarczenie leków),

9) wykonywanie innych poleceń służbowych kierownika Ośrodka.

 

 

 

Inspektor danych osobowych

§24.

Do zadań pracownika inspektora danych osobowych należy:

 

  1. informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/45/WE (ogólne rozporządzenie
    o ochronie danych) oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich
    o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
  2. monitorowanie przestrzegania  Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych,
    w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
  3. udzielania na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania,
  4. współpraca z organem nadzorczym,
  5. pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych
    z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.

Inspektor ochrony danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.

 

 

Rozdział V

Tryb wykonywania kontroli wewnętrznej i zewnętrznej

 

§ 25.

 

  1. W Ośrodku sprawowana jest kontrola zewnętrzna i wewnętrzna.
  2.  Kontrolę wewnętrzną sprawuje Kierownik.
  3. Kontrolę zewnętrzną wykonują:
  1. Wójt Gminy Piątek,
  2. Skarbnik Gminy Piątek,
  3. Inne instytucje upoważnione do przeprowadzania kontroli.
  1.  Kontrola ma na celu:
  1. zapewnienie bieżącej i pełnej informacji służącej Kierownikowi do doskonalenia działania,
  2. badania zgodności działania z obowiązującymi przepisami,
  3. ocena efektywności i sprawności działania stanowisk pracy Ośrodka,
  4. badanie prawidłowości załatwiania skarg i wniosków obywateli,
  5. badanie prawidłowości obsługi interesantów w tym terminowości załatwiania spraw i prawidłowego stosowania przepisów,
  6. zapewnienie przestrzegania dyscypliny pracy przez pracowników,
  7. ustalanie przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości,
  8. sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych wydanych w wyniku kontroli własnej oraz organów kontroli zewnętrznej.

 

 

Rozdział VI

Zasady podpisywania pism, faktur, decyzji i udzielania informacji

 

§ 26.

  1. Pracownicy są odpowiedzialni za załatwienie sprawy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Pracownicy odpowiadają za właściwą, prawidłową i terminową realizację zadań określoną w zakresie obowiązków.
  3. Przy załatwianiu spraw indywidualnych klientów Ośrodka pracownicy są zobowiązani do udzielania niezbędnych informacji przy załatwianiu niezbędnej sprawy i wyjaśnienia obowiązujących przepisów.

§ 27.

  1. Wszelka korespondencja wpływająca do Ośrodka jest rejestrowana w rejestrze korespondencji.
  2. Pisma wychodzące na zewnątrz podpisywane są przez kierownika Ośrodka, a egzemplarz pozostający w Ośrodku, także przez pracownika merytorycznego opracowującego daną sprawę.
  3. Decyzje administracyjne są wydawane na podstawie upoważnień określonych w przepisach szczegółowych.
  4. Do podpisu Kierownika zastrzega się w szczególności:
  1. zarządzenia, ogłoszenia– wynikające z bieżącej działalności Ośrodka,
  2.  materiały kierowane pod obrady Rady Gminy,
  3.  decyzje w sprawach kadrowych pracowników Ośrodka,
  4.  decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej – zgodnie      z upoważnieniami udzielonymi przez Wójta Gminy oraz Radę Gminy,
  5.  pisma wychodzące z wyjątkiem korespondencji do podopisywania, której kierownik upoważnił innych pracowników,
  6. Sprawozdania finansowe Ośrodka i inne sprawozdania na których wymagany jest podpis kierownika.
  1. W czasie nieobecności Kierownika lub w innych uzasadnionych przypadkach dokumenty wymienione w podpunktach 5 i 6  podpisuje osoba zastępująca Kierownika.
  2.  Kierownik może wystąpić z wnioskiem do Wójta w sprawie upoważnienia pracownika do:
  1. prowadzenia postępowania i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach pomocy społecznej,
  2.  prowadzenia postępowania w sprawach świadczeń rodzinnych i wychowawczych     a także do wydawania w tych sprawach decyzji,
  3.  prowadzenia postępowania wobec dłużników alimentacyjnych oraz w sprawach zaliczek, a także do wydawania w tych sprawach decyzji.
  4. przekazywania do biur informacji gospodarczych o zobowiązaniach dłużnika alimentacyjnego wynikających z tytułów, o których mowa w art. 28 ust.1 pkt. 1 i 2,  w razie powstania zaległości za okres dłuższy niż 6 miesięcy.
  1. Decyzje administracyjne z zakresu zadań Ośrodka wydają osoby upoważnione przez Wójta Gminy Piątek.
  2. Informacje w sprawach podstawowych z zakresu działalności Ośrodka udziela Kierownik Ośrodka.
  3. Dokumenty księgowe tj. rachunki, faktury, delegacje, listy wypłat pod względem merytorycznym są sprawdzane i podpisywane przez Kierownika Ośrodka lub pracownika odpowiedzialnego za powierzone zadania wyszczególnione w zakresie czynności.
  4. Dokumenty księgowe pod względem formalnym i rachunkowym sprawdza i podpisuje Główny Księgowy jednostki, dokonuje również wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów.
  5. Dokumenty przedstawione do podpisu Kierownika powinny zawierać stanowisko, imię
    i nazwisko pracownika, który sporządził dokument w lewym dolnym rogu, bądź inicjały pracownika przy sygnaturze dokumentu.
  6. Polecenie dekretacji dokumentów stanowi polecenie przetwarzania danych.

 

Rozdział VII

Zasady obsługi interesantów

§ 28.

  1. Przyjęcia interesantów odbywają się w godzinach pracy Ośrodka tj.
  1. Poniedziałek, wtorek, czwartek – od godz. 7.00 do godz. 15.00,
  2. środa– od godz. 7.00 do godz. 16.00.
  3. piątek- od godz.7.00 do godz. 14.00
  1. Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisami ustaw szczególnych.

§ 29.

  1. Nadzór nad przebiegiem załatwiania indywidualnych spraw sprawuje Kierownik Ośrodka.
  2. W sprawie skarg i wniosków interesantów przyjmuje Kierownik Ośrodka w poniedziałki w godz. 08.00-10.00.
  3. Kierownik prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Ośrodka.
  4. Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy szczegółowe.

 

Rozdział VIII

Postanowienia końcowe

§ 30.

  1. Zmiany postanowień niniejszego Regulaminu mogą być dokonywane przez Kierownika Ośrodka.
  2. Zmiany w Regulaminie mogą być dokonywane w trybie jego ustalenia.
  3. Sprawy nieuregulowane Regulaminem dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala kierownik w formie zarządzeń.

 

§ 31.

Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia. Z dniem wejścia niniejszego Regulaminu traci moc Zarządzenie Nr 9/2013 z dnia 30 października 2013 r. Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Piątku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                       Załącznik Nr 1

                                                                                                                      do Regulaminu Organizacyjnego

                                                                                                                     Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

                                                                                                                     w Piątku

 

 

 

Schemat organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piątku

 

 

Kierownik

Główna księgowa

Pracownicy socjalni

Asystent rodziny

Opiekun

Inspektor ochrony danych

stanowisko ds. świadczeń rodzinnych, świadczeń wychowawczych, „Dobry start i funduszu alimentacyjnego

stanowisko administracyjno-biurowe

Pomoc administracyjna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                   Załącznik Nr 2

                                                                                                                   do Regulaminu Organizacyjnego

                                                                                                                   Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

                                                                                                                    w Piątku

 

 

 

WYKAZ REJONÓW  PRACY PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH

                          

Rejon I

 

  1. Piątek bez ul. Konarskiego i ul. Kutnowskiej
  2. Błonie
  3. Borowiec
  4. Broników
  5. Janków
  6. Janówek
  7. Krzyszkowice
  8. Leżajna
  9. Łęka
  10. Sypin
  11. Włostowice Parcele
  12.  Pokrzywnica

 

Rejon II

 

  1. Piątek, ul. Konarskiego
  2. Bielice
  3. Boguszyce
  4. Czerników
  5. Górki Łubnickie
  6. Janowice
  7. Jasionna
  8. Łubnica
  9. Mchowice
  10. Michałówka
  11. Młynów
  12. Orądki
  13. Piekary

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejon III

 

  1. Piątek, ul. Kutnowska
  2. Balków
  3. Goślub
  4. Goślub Osada
  5. Górki Pęcławskie
  6. Konarzew
  7. Mysłówka
  8. Orenice
  9. Pęcławice
  10. Pęcławice Parcele
  11. Rogaszyn
  12. Stare Piaski
  13. Sułkowice Drugie
  14. Sułkowice Pierwsze
  15. Śladków Podleśny
  16. Śladków Rozlazły
  17. Witów
  18. Włostowice
  19. Żabokrzeki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                     Załącznik Nr 3

                                                                                                                   do Regulaminu Organizacyjnego

                                                                                                                   Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

                                                                                                                    w Piątku

HARMONOGRAM  CZASU  PRACY

PRACOWNIKÓW SOCJALNYCH 

ZATRUDNIONYCH W

GMINNYM  OŚRODKU  POMOCY SPOŁECZNEJ  W PIĄTKU

                              

 

 

Rejon/ imię i nazwisko pracownika socjalnego

  

 Godziny pracy                           

      w terenie

 

  Godziny pracy                          

   w  ośrodku

Rejon I

Pracownik socjalny Ewa Błaszczyk

pon.                       11-15     

wtorek                     7-11

środa                      11-15

czwartek                  7-11

piątek                    10-14

pon.                         7-11

wtorek                   11-15

środa                        7-11

środa                      15-16

czwartek                11-15

piątek                      7-10

Rejon II

 Pracownik socjalny

Anna Sakiewa

 

pon.                       11-15     

wtorek                   11-15

środa                        7-11

czwartek                11-15

piątek                      7-11

pon.                         7-11     

wtorek                     7-11

środa                      11-16

czwartek                  7-11

piątek                    11-14

Rejon III

Pracownik socjalny

Aneta Grabarczyk

pon.                         7-11     

wtorek                     7-11

środa                      11-15

czwartek                  7-11

piątek                    10-14

pon.                       11-15     

wtorek                   11-15

środa                      7-11

środa                      15-16

czwartek                11-15

piątek                      7-10

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 623
Utworzono dnia: 24.06.2019

Historia publikacji

  • 24.06.2019 13:38, Administrator
    Edycja strony: Regulamin organizacyjny
  • 24.06.2019 13:34, Administrator
    Edycja strony: Regulamin organizacyjny
  • 24.06.2019 13:18, Administrator
    Dodanie strony: Regulamin organizacyjny